Nuffnang Ads

Nuffnang Ads

Friday, July 4, 2014

Tips simpan bahan kalau tak ada fridge

Assalammualaikum..

Hari ini 6 Ramadhan 1435H.. Alhamdulillah dah 6 hari kita berpuasa.. Puasa kali ini di rumah baru dan sekarang kena la rajin masak untuk sahur n berbuka.. Kalau tak sebelum ni selalu ingat ada mak..hihi..so malas tu ada..sekarang ni nak harap sape lagi.. Alhamdulillah setakat hari ini kurang dh membeli di bazar..Kalau beli pun kuih ngan air je..lauk2 berbuka biasa masak sendiri.. duk berdua ni masak pun simple2 je..masak satu @ dua jenis lauk je..Memandangkan kat rumah pun masih belum ada fridge..huhu..so mula2 sy ingt susah nak masak kalau xde fridge ni.. tp sy cuba cari cara macam mn nak kekalkan bahan2 untuk dimasak terutama bahan basah. Berikut adalah cara saya:-
 
  • Bahan basah (ikan, udang, ayam dll)
Untuk bahan basah mcm ni mula2 saya ingat kena beli tiap2 hr..Tapi memandangkan ofis sy dekat ngan mydin so sy akan beli n simpan kat fridge opis..huhu..n setiap petang sy akan bw balik bahan yang perlu msk je.. Tumpang jap.. lg pun peti ais tu kosong je kan.. suis still kena on kalau xde mende dalam tu pun kan..sementara je..huhu..
 
  • Sayur
Untuk sayur saya beli kat kedai berhampiran dengan rumah dan beli sayur yang tahan lama. contohnya kobis, kacang buncis, carrot. Kuantiti pun beli sikit je.. Untuk tomato beli yang tak masak sepenuhnya lagi so boleh tahan dalam 2-3 hari..
 
  • Cili kisar
Mula2 saya ingat cili kisar tak tahan lama kalau simpan kat luar.. Tapi saya try jugak.. saya beli cili blend yg instant..huhu..sbb kalau buat sendiri kalau x tahan simpan lama kat luar membazir lak..so sy beli yang instant dulu pek kecik..Tips die adalah make sure bekas simpan betul2 kering..bukan basah n lap ngan kain..biar bekas tu kering sendiri..n masa nak guna pun guna sudu yang kering..jgan campur2 ngan sudu lain.. Sampai sekarang cili tu still elok lagi.. Tips ni untuk simpan semua bahan2 yang lain juga.. yg penting bekas jangan basah, biar kering betul.
 
  • Santan
Beli santan kotak je yang kecik..tu pun tak habis guna..sebab tak tahu kedai kat rumah ni yang mn ada jual santan n kelapa..tak habis jalan lagi kat cni.. yang balance tu sy simpan dalam Tupperware tp lupa lak nak cek hari ni still elok ke tak..balik nnt saya cek..
 
 
Untuk sementara. ini adalah bahan utama untuk memasak yang biasanya kita simpan dalam fridge untuk tahan lama.. Antara cara saya gunakan untuk memasak kalau tak ada fridge.. Alhamdulliah lepas PM umum saguhati hr tu lega sikit rasa..boleh la cepat dapat fridge..huhu.. Lagi pun buat masa sekarang ni masak simple2 je..macam telur, sardine, masak sambal..tak de la nak masak beria2 sgt.. Nasib mr hubby jenis x memilih makan..
 
Lagi satu tips untuk korang yang nak masuk rumah baru macam kitaorang yang sume perabot xde lagi..make sure menyimpan more than 10k...kalau 10k sahaja memang tak cukup.. sebenarnya ktorang dah salah budget hari tu...tu yang lari plan tu...tp tak pe la..macam biasa..pelan2 kayuh... =)

Bagi sesiapa yang mempunyai tips tambahan bolehlah comment di sini ye..tq..=)


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MasukICUselepasmakanrotiJohn/Article
Berita hr ni... Semoga dielakkan perkara begini berlaku.. details boleh klik je gambar ni.. 
 

4 comments:

  1. putris, masuk umah baru memang banyak pakai duit... inshaAllah, murah rezeki putris dan suami nanti...amin... thanks for sharing the tips... dah terbiasa ada firdge kan, sekali x de, mau kelam kabut...at least ni dah baca tips putris, boleh be prepared :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..inshaaAllah..tq sis..=).. kongsi apa yg tahu je..hihi..

      Delete
  2. salam,bulan2 puasa ni rasa nak tukar peti ais baru je..rasa mcm x muat je..padahal x pndai susun..hehe..anyway saya newbie..hope we can be fren..tq..info pasal cili kering simpan dlm bekas yg betul2 kering sangat setuju!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai nk tukar peti ais baru ye..hihi..kalau nak elok susun guna la Tupperware..tipuware pun bleh..hihi..asalkn berbekas..nmpk kemas je nnt.. salam perkenalan nurul ain..=)

      Delete